תהליך קבלת המפתח

תהליך קבלת המפתח, מתחיל בד"כ בקבלת מכתב חגיגי מהקבלן, ובו הוא מבשר לכם כי סופסוף הדירה מוכנה לאכלוס. ולפיכך הנכם מתבקשים להשלים את התשלום האחרון, ולבוא לקבל את מפתח הדירה. בדרך כלל יש סעיף בחוזה כי בעת קבלת המפתח, הלקוח – או נציגו – יחד עם נציג הקבלן, יעברו על הדירה לראות שאין ליקויים והכל תקין. כדאי לתאם לתחילת היום, ולוודא כי יהיה לכם ליווי של נציג הקבלן. 

במידה וימצאו ליקויים, שזה מה שקורה בדרך כלל, כל הליקויים יירשמו בדו"ח ליקויים מיוחד, המכונה "פרוטוקול מסירה". נא לרשום כל פרט, גם דברים שאתם לא חושבים כרגע לעמוד עליהם. כל מה שלא נרשם שם יכול להיחשב בעתיד כאילו וויתרתם עליו מראש! זו הסיבה שקבלנים מנוסים, מאד מקפידים לא למסור מפתח מבלי פרוטוקול. כך יוכלו לדחוף כמה שיותר ליקויים תחת ההגדרה של "מחילה".

אבל אין צורך להבהל מזה: איש לא מצפה מכם להפוך לשיפוצניקים/מהנדסים וכדומה. רק מה שנראה לעין לא מקצועית נחשב למחילה. ואילו מה שלא נראה לעין בלתי מקצועי לא נחשב למחילה. לדוגמא: אם היה חלון שבור, קיר שבור, תריס שלא עובד וכדומה זה נחשב למחילה. אבל אם מעצור התריס פגום, או החלון אינו ננעל כראוי, דוד שמש שלא מחמם, וכיוצא באלו דברים אשר רק אנשי מקצוע מבחינים בכך מייד, ואנשים מהיישוב רואים זאת רק לאחר שימוש מתמשך. בכל אלו על הקבלן לתקן זאת, גם כאשר זה לא נרשם בפרוטוקול.

מספר המלצות מעשיות לקראת ובעת המסירה:

א.      תביאו עמכם תקע ונורה עובדים (כגון מנורת לילה, כבל לטלפון הנייד). תזדקקו להם על מנת לבדוק שהכל עובד כראוי.

ב.      תעברו על הדירה ברוגע ובקור רוח. העובדה שהקבלן הקציב לכם רק 10 דקות היא בעייה שלו.

ג.       מתחילים בלוח החשמל. נבדוק שהכל סומן כמו שצריך (מתחת לפיוזים).

ד.      עם התקע תעברו שקע שקע, בסבלנות, ותוודאו שכל שקע עובד.

ה.      עם הנורה נעבור בכל בית מנורה לוודא שכל בית נורה עובדת.

ו.        במידה והדירה טרם חוברה לרשת ח-מל, ציינו זאת בפרוטוקול.

ז.       תפעילו כל ברז על מנת לבדוק כי המים נקיים מחול וזורמים כמו שצריך.

ח.      תבדקו שאין נזילות, עד כמה שאפשר לבדוק.

ט.      תבדקו שכל האריחים הם שלמים. במידה ויש סדק באחד מהם ציינו זאת בכתב.

י.        תבדקו כי חורי הניקוז (ספונג'ה), תקינים. לעיתים  הם מלאים בפסולת בנייה. בפרט במפרסת הסוכה.

יא.    תבדקו שהחלונות, התריסים, [רשתות לזבובים] תקינים.

יב.    אם הדירה מלוכלכת תדרשו נקיון וציינו את זה בפרוטוקול. (בכל מקרה תצטרכו לנקות שוב).

יג.     תעבור על המטבח, שקבלת את כל הארונות, מגירות, טריקה שקטה, מגוב וכו'.

יד.    כמו בכל מסמך בחיים, כך גם בפרוטוקול, לקרוא בעיון בטרם חותמים עליו.

טו.    במידה והליקויים לדעתכם אינם מאפשרים אכלוס ואתם מסרבים לבצע קבלת מפתח. יש לבדוק שהכותרת תהא פרוטוקול ליקויים ולא פרוטוקול מסירה. שלא תחוייבו בארנונה מיותרת, ושתקופת הבדק לא יתחיל בטרם שאתם נכנסים לדירה.

טז.   אמורים להיות שני עותקים לפרוטוקול. במידה ויש רק אחד, קחו אתם את את המסמך המקורי ותנו לנציג הקבלן לצלם את זה בטלפון.

יז.     קבלתם מפתח? זה לא מספיק. מגיעים לכם סט מפתחות (5 פלדלת, 2 לכניסה הראשית, מחסן אם יש, 2  לתיבת הדואר) לוודא כי הפועל לא השאיר אצלו בטעות מפתח שלכם.

יח.  גם אם הקבלן הבטיח כי "מחר בבוקר" הוא מתקן הכל, הוא לא יבוא מעצמו לתקן את כל הרשום בפרוטוקול. כדאי "להזכיר" לו תכופות, שיתקן את הדרוש תיקון.

במידה וישנם חילוקי דעות בינך לקבלן, יש לשקול סירוב לביצוע פרוטוקול מסירה וקבלת מפתח [בהתאם לתנאי החוזה] בין יתר הכלים העומדים לרשותך. ראה מאמר הטיפול בבעיות.

השלב הבא: חברת בדק בית

מאמר זה נערך בסיוע משה נתן רוזנבלט, עו"ד

רחוב אבני נזר 30/7 מודיעין עילית 71919

טל' 0527632344

כתיבת תגובה

השוה

Update phone number

נא להזין מספר טלפון

עדכן טלפון