כשקונים דירה מקבלן האם צריך עו"ד פרטי

כשקונים דירה מקבלן האם צריך עו"ד פרטי?

כשקונים דירה מקבלן האם צריך עו"ד פרטי?

עו"ד משה נתן רוזנבלט עונה על השאלה

תיאור תפקיד העו"ד בעיסקה

בעסקאות יד ראשונה כגון קניית דירה מקבלן, החוק מחייב אתכם בכל מקרה לקחת את עורך הדין של הקבלן, ולשלם לו סכום נכבד תמורת העברת הזכויות. למרות שאותו חוק גם מחייב אותו להחתים אתכם על תצהיר הזוי שאתם יודעים שהוא אינו מייצג אתכם. לפיכך אין ממש צורך בעו"ד חיצוני וחבל על הכסף.

כפליים אמורים הדברים כשמדובר בעיסקה של מחיר למשתכן. שם החוזה מנוסח בצורה מושלמת לטובת הלקוח, ובד"כ אין לו מה להוסיף עליו. כך גם בכל עיסקה של רכישה בתוך קבוצת רכישה, ברכישת מניות בחברת נדל"ן המיוצגת כבר על ידי עו"ד, רכישה במכרז, או כחלק מקבוצת רוכשים גדולה, וכדומה. בכל המקרים המצויינים עורך הדין שלכם לא יהיה זה שאחראי על העברת הזכויות על ידכם, ולכן, אין צורך לשכור את מלוא שירותיו.

מצד שני, בהחלט ראוי ומומלץ לשכור שירותי עו"ד בכל אחד מהמקרים הנ"ל, לצורך עניין ספציפי. מאוד כדאי שעו"ד ילווה אתכם לאורך העיסקה, יעבור על החוזים, יבחן את הנספחים, לעיתים אף ידווח עבורכם ברשות המסים. מאוד מקובל לפנות לעו"ד, ולהודיע שאתם מבקשים ממנו שירות ספציפי לנושא מסויים, ולבקש הצעת מחיר. תופתעו לקבל הצעות נמוכות מאוד. עד כדי כמה מאות שקלים עבור דירה! 

ההסבר הוא פשוט: חלק משכר הטירחה של עורך הדין מחושב לפי גודל האחריות (כפי שיורחב להלן). במקרה שהאחריות מוטלת על עו"ד אחר, ועוה"ד שלכם מתבקש רק לעבור על ההסכם למשל, הרי שהשכר עובר לשכר שעתי, שהוא נמוך משמעותית.

נקודה נוספת: מנסיוני הרב, ראיתי, כי חברה, כל חברה, כולל במחיר למשתכן, מתייחסים אליכם אחרת לחלוטין כשהם מקבלים מייל מעורך הדין שלכם שהוא רוצה לעבור על החוזה. תהיה לזה משמעות לא רק לגבי החוזה עצמו, אלא לאורך כל הדרך, החל משלב של מו"מ על המחיר ותנאי התשלום וכלה במקרה חלילה של איחור בתשלום בעתיד. ואפילו בטענות על טיב העבודה בדירה לאחר קבלתה. תמיד כדאי שהחברה תדע שיש לכם עו"ד. הם לא צריכים לדעת ששילמתם לו כמה מאות שקלים בלבד עבור עבודה קטנה וצדדית. ע"כ מעו"ד רוזנבלט.

כיצד לבחור עו"ד, ראה להלן, תשובת עו"ד רוזנבלט.

לסיכום: תפקיד העו"ד של הקבלן

א. לזהות אותך.

ב. לבצע עבורך את העברת הזכויות.

ג. לתת לך את שירות הרישום  'הזמני' בספרים הרלווטניים (רמ"י, חברה משכנת), ובהמשך גם לבצע את הרישום בטאבו.  

ייעוץ משפטי עורך דין

התפקיד שלא קשור לעו"ד של הקבלן

א. לבדוק עבורך את אמינות הקבלן. זה משהו שהוא לא יעשה עבורך.

ב. לדאוג שהאינטרס שלך מיוצגת בחוזה, זה גם משהו שהוא לא יעשה עבורך.

ג. אם יש סעיפים בחוזה שמקפחים אות הזכויות שלך, לעו"ד של הקבלן,  זה לא ממש אכפת…

ד. הקבלן הבטיח לי ריצוף 80*80, מטבח באורך 10 מטר, אפשרות לערוך שינויים בדירה. במקרה זה, העו"ד של הקבלן ידאג לכך שיהיה כתוב בחוזה המילים דלהלן: לא יהיה תוקף או נפקות לכל מצג הבטחה חוזר וכו'. חוזה זה מבטל כל מצג, הבטחה, חוזר, פרסום אמירה, וכו'.

סעיף בחוזה לא יהיה תוקף

האם יש שטח, בו כן ניתן להיעזר בעו"ד של הקבלן?

בהחלט.

אחרי שאתה עובר על טיוטת החוזה, אתה יכול להוסיף הערות, השגות וכו', על הכתוב בחוזה. אחרי שאתה תשלח את ההערות שלך למייל של הקבלן עם עותק לעו"ד שלו, תוכל לצפות שיתכנו תיקונים מסוימים שהוא יערוך.

חייבים כמובן לבדוק כל הערה לעצמה, ולראות האם זה תוקן.

במידה ולא ניתן לאמת את הפרויקט בבנק במסגרת הערבות בנקאית – [ראה פרק 'ערבות בנקאית' איך עושים את זה], פנה לייעוץ משפטי בהתאם לאמור לעיל. במידה ולא, יש חשש רציני שאתה שם את מעותיך על קרן הצבי.

במידה ואתה מרגיש שישנם יותר מדי דברים שטעונים תיקון, מומלץ להעזר בעו"ד מקצועי, עבור שירות זה, וכדלהלן.

ובכל אופן, הניסיון מראה, כי חברה מתייחסת אליכם אחרת לחלוטין כשהם מקבלים מייל מעורך הדין שלכם שהוא רוצה לעבור על החוזה. ותהיה לזה משמעות לא רק לגבי החוזה עצמו. אלא לאורך כל הדרך, החל משלב של מו"מ על המחיר ותנאי התשלום וכלה במקרה חלילה של איחור בתשלום בעתיד, ואפילו בטענות על טיב העבודה בדירה לאחר קבלתה. תמיד כדאי שהחברה תדע שיש לכם עו"ד. [והם לא צריכים לדעת ששילמתם לו כמה מאות שקלים בלבד עבור עבודה קטנה וצדדית].

ביקורת דיין

מומלץ מאד לתת את החוזה לדיין שבקי בשולחן ערוך חושן משפט שיעבור על החוזה ונספחיו. אחרת יכול להיות מצב שאתם תדונו בבית הדין על החוזה שבקושי מוכר עפ"י חושן משפט. וההשלכות של חוזה שלא נכתב כמו שצריך עפ"י הלכה, יכולות להסתכם בהפסד של עשרות אלפי ש"ח. 

ולצערי הרב, ישנם עורכי דין "חרדיים" של קבלנים מסויימים שעושים את זה בדוקא, ובכוונה תחילה. שהם עורכים את החוזה באופן שזה לא יהיה יעיל מבחינה הלכתית, ובלשכת עורכי הדין או בבתי המשפט לא יעלו על זה, ולא יקנסו אותם על זה.

ישנם בתי דין מסוימים שמעניקים שירות זה. יש לברר אצל הקבלן איזה בד"ץ הוא הבורר המוסמך, ולבדוק אם יש שמה דיין שיוכל לעבור על החוזה המוצע.

 

הנסיון שלנו מראה שכל מי שפנה אלינו לבדיקת חוזה חסך אלפי ₪₪₪ 

לא חסכת, קבל כספך בחזרה!

בדיקת חוזה באופן מקצועי

אצלינו ב'בייסי' אנחנו מספקים שירות בדיקת חוזה בסיסי בסך 500₪ בלבד. לפרטים נוספים אנא מלא את הטופס ונציג יחזור אליך בהקדם.


כתיבת תגובה

השוה

הטופס נשלח בהצלחה

נציג יצור קשר אתך בהקדם האפשרי

Update phone number

נא להזין מספר טלפון

עדכן טלפון