חיווי אשראי

לקבלת המשכנתא, יש תנאי ברזל; חווי אשראי ירוק ונקי! 

ישנם בנקים שאינם מסתפקים בבדיקת החווי אלא ידרשו דו"ח אשראי מורחב, עם ריכוז נתוני אשראי שלך מ3 שנים האחרונות, וישנם בבנקים שיבקשו זאת רק במקרים של בקשת מימון מעל %70 או הלוואה לכל מטרה, ככל שהדו"ח המורחב יהיה נקי וחיובי יותר, כך תוכלו לעמוד יותר על שלכם ולקבל תנאים טובים יותר. (בטעות קוראים לחיווי זה בשם בידיאיי. bdi זה חברה, זו טעות נפוצה).

הסבר קצר למי שלא יודע מה זה חווי אשראי (צריך להודות לקב"ה, בדיוק כמו אדם בריא שלא יודע עד כמה צריך להודות שהכל עובד): במדינת ישראל יש לכל אדם סוג של תעודת זהות כלכלית. בתעודה הזו כתוב כמה פעמים החזירו לו צ'קים וכמה כסף המחזור החודשי שלו וכו'. בקיצור, כל מה שאתם לא רוצים שידעו עליכם – כתוב שם. מכירים למשל את המכתבים של הבנק, עם התראה על חריגה של שלושה שקלים ועשרים אגורות? אנחנו נוהגים לזרוק את לפח או לספאם במייל, אבל הבנק לא. הפנקס פתוח והמחשב רושם. וכשתבקשו משכנתא תגלו בדיוק כמה מכתבים כאלו נשלחו אליכם. 

הרשימה הזו תקבע אם אתם בצד האדום או הירוק. ואם יבקשו חיווי מורחב, יש גם תתי צבעים. כל פעולה שלילית כזו מוסיפה עוד, עד כדי צבע אדום בוער. ממש כמו בקורונה- ככל שתהיו פחות ירוקים ויותר אדומים, ירצו פחות לעשות אתכם עסקים.

מה עושים עם חיווי אשראי אדום?

תכופות אנו נתקלים בעיתונים במודעות בסגנון "אנו נהפוך את החיווי שלכם מאדום לירוק" האמנם? איך הקוסמים הללו עושים את הקסם הזה? אז כמו בכל קסם, לא מדובר בכישוף, אלא בטריק מסויים שאם אתה יודע מהו, תוכל לפעמים לעשותו לבד. ולפעמים הטריק קצת יותר מורכב ואז צריך באמת קוסם, במקרה כזה כדאי ומומלץ לשלם לו כראוי. מהו הטריק? איך באמת הופכים חיווי אשראי אדום לירוק, והאם בכלל ניתן לעשות זאת תמיד? יש כמה תשובות לשאלה הזו, וזה תלוי בעיקר בגורמים לחיווי האדום.

1) במקרים קשים במיוחד, אם אדם מוכרז למשל "מוגבל" עקב עשרות צ'קים שחזרו בתוך שנה – אין הרבה מה לעשות, וכמאמר החכם אומטי- דומפטי: אפילו המלך ואלף חכמיו לא יוכלו להרים ביצה שנפלה. במקרה כזה, מומלץ להמתין לחלוף תקופת ההגבלה, או לפנות לאפיקים נוספים (ערב משלם, לווה נוסף וכדו') אשר יועץ משכנתאות מומחה במיוחד יכול להציע.

2) במקרים קלים במיוחד – כמו למשל טעות של הבנק או של מרכז האשראי. במקרה כזה פשוט פונים במייל למרכז האשראי הממשלתי. הם מחוייבים עפ"י חוק לענות תוך 14 יום. אם התשובה לא מוצאת חן בעיניכם ניתן לערער בבית משפט בתוך 45 יום. הכל נעשה בפעולה פשוטה יחסית שאינה מצריכה שימוש באנשי מקצוע, שכידוע לא עובדים חינם. זה נשמע מפחיד אבל זה לוקח כמה דקות וחוסך לכם עד עשרת אלפים ש"ח בפעולה של שעה מקסימום.

3) במקרים בינוניים, שהם הרוב המוחלט. כלומר: לא מוגבל בבנק אבל פה ושם חזרו כמה הוראות קבע לחיידר ולגמ"חים (למי לא?) כאן מומלץ, בטרם פניתם ליועץ משכנתאות, לפנות בעצמכם לבנק. ייתכן שהבנק יסכים להלוות לכם למרות החיווי, ואולי אפילו בתנאים מעולים. עדיף להתחיל עם הבנק שלכם, הוא מכיר אתכם ויודע מה אתם שווים באמת. רק הוא יודע שהוראות קבע חוזרות אינן מראות על היעדר כספים. הוא יודע שאתם אחראים בדרך כלל, וימליץ לזה שמעליו, לתת לכם הלוואה טובה למרות החיווי. אם זה לא עוזר, או שהבנק מציע ריביות גבוהות מידי – אז, ורק אז, יש לשכור את שירותיו של יועץ משכנתאות.

היועץ בד"כ יודע לחולל פלאים, וסרוב הבנק יהפוך בידיו לעיתים קרובות לקבלת פנים חמה ומזמינה.

לפרק: תמהיל משכנתא

Email

מעוניין ביועץ משכנתא תותח? רק תבקש!

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

השוה

Update phone number

נא להזין מספר טלפון

עדכן טלפון