הריסת אהל הבית כנסת

המאבק על חריש

המאבק על חריש | פרק ב' - הריסת האהל שיועד לבית הכנסת הליטאי

מגליון בונייך 1

התפילות בחוץ

מאות החרדים שהגיעו להתגורר בשכונת בצוותא נאלצו להתפלל בשטחים מאולתרים. העירייה שמסרבת בתוקף לדאוג לפתרון זמני למקום תפילה כדוגמת קראוון הפוגע במראה השכונה, לא מציעה פתרון חלופי אחר כשהפתרון היחיד מצידה הוא להתפלל בבניין הבית ספר ולסיים את התפילה עד לשעה 15:7 בבוקר דבר שאינו אפשרי, וכך ציבור המתפללים נאלץ להתפלל בשטח עפר לא מקורה הנמצא מאחורי המעון ברחוב אחדות 2. גם בשבתות שבהם ניתנה הקצאה בשטח הבית ספר לתפילות השבת הרי שזה ניתן עם תנאים מחמירים ומגבילים ביותר, דבר שמקשה ביותר על הגבאים. 

מתפללים בחוץ

אהל בית הכנסת

בכינוס חירום שנערך בקהילה בעקבות החורף מתקרב והצורך הדחוף במקום מקורה עבור התפילות, הוחלט על הקמת אוהל שישמש לתפילות באותו שטח עפר בו הם מתפללים. הציבור שידע שהקמת האוהל תתקל בהתנגדות מצד התושבים החילוניים והעירייה היו נחושים לפתוח במאבק עד להסדרת הנושא. וכך כבר למחרת הכינוס נאסף הסכום להקמת האוהל ועוד באותו ערב החלו העבודות להקמתו.

כפי הצפוי התושבים החילוניים בבניינים הסמוכים הזעיקו את המשטרה ומאות מבני הקהילה התאספו במקום ומנעו בגופם את פירוק האוהל. למקום אף הגיעו מספר תושבים חילוניים הידועים במאבקם נגד "התחרדות השכונה" והחלו להתעמת עם הנאספים במקום. המשטרה שהגיעה למקום בליוויו של ראש העיר שהורה לפרק את האוהל באופן מידי, פירקה את האוהל לקול מחאתם של מאות החרדים. ראש העיר כתב בתגובה "ההתרחשות הזו בלתי נסבלת בעיני. התנהגות בריונית לא באה בחשבון. אני מתנגד נחרצות לכל ניסיון לקבוע עובדות במרחב הציבורי באופן חד צדדי ולכן החלטתי שהאוהל יפורק מיד".
אך זה היה רק הפתיחה. במהלך השבועות שלאחר מכן, הקהילה החרדית הייתה נחושה לא לעבור לסדר היום. מידי מספר ימים נערכו מחאות במספר מוקדים בשכונה והמשטרה שלא רגילה באירועים שכאלו החלה לגלות חוסר סבלנות אף כלפי גורמים בעירייה שלטענתם גורמים לכל הבלגן, ובמצב שגורם לתושבים החרדים לצאת ולמחות. גם תושבים רבים שהחלו להפנים את המצוקה של הקהילה, החלו להבין שאם לא ימצא פתרון העניינים יצאו משליטה.

עסקני הקהילה החרדית שהגיעה לשכונה מבהירים שהקהילה לא מתכוונת לוותר בשום אופן ולהשלים עם המצב. "זה חדש להם כל החרדים שנפלו עליהם לפתע ללא הקדמה" מסביר אחד מעסקני הקהילה "הם לא משלימים עם המצב ועדיין לא מעכלים אותו שבחריש יש עידן חדש.
יש כאן חרדים והם פה רק בשביל להישאר. אני מלמד זכות על העירייה שלא יודעת איך להתמודד עם המצב הזה. מדובר על מהפכה אדירה שלא אירעה בשום מקום, בה מאות משפחות חרדיות הגיעו בבת אחת לעיר שעד עתה הוגדרה כחילונית, ועוד משפחות מהאליטה של הציבור החרדי שלא מתפשרות על שום דבר ודורשות את הטוב ביותר עבורם, במוסדות, בבתי כנסת ובמקוואות. הם לא יודעים איך לאכול את זה…

בניית אהל בית כנסת

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

השוה

דילוג לתוכן

Update phone number

נא להזין מספר טלפון

עדכן טלפון