האם ניתן לסמוך על ערבות בנקאית

ערבות בנקאית זה מילת הקסם שאמור לשכנע את אחרוני המתלבטים, לרכישת הדירה בפרויקט היוקרתי. האם זה באמת ככה? והאם באמת אפשר לסמוך על ערבות בנקאית? 

אז כמו תמיד יש קצת אמת בזה. אבל מכאן ועד להגנה מלאה עדין יש כברת דרך ללכת.

במאמר זה  נלמד איזה אמצעי מיגון חינמיים נוספים יש.

ערבות בנקאית מהו?

פרשיית חפציבה הידוע, הותירה רושם עז בכל תהליך רכישת דירה על נייר מקבלן.

בין היתר, נחקק חוק על העברת 1 מחמש בטוחות המפורטות בחוק.

הבטוחה הנפוצה ביותר הינה 'ערבות בנקאית'.

סיבת הדבר: הערבות בנקאית זה משהו שנותן תחושת ביטוח ללקוח, כאילו שהבנק ערב לו על העיסקה שהוא מבצע מול הקבלן.

רווח נוסף בערבות בנקאית, מתבטא בזה, שבדרך כלל הערבות בנקאית מגיע בעסקת חבילה של ליווי פיננסי לפרויקט. מה שאומר שהקבלן אין צריך לדאוג שלא יהיה לו את התזרים מזומן הנצרך לבנות את הפרויקט, כי הבנק נותן לו את הליווי פיננסי הנדרש לבניית הפרויקט. ומאותו סיבה בדיוק, הלקוח אין צריך לדאוג שהפרויקט יתקע מחוסר תזרים.

 

האם ניתן לסמוך על ערבות בנקאית

האם הערבות בנקאית הוא שיק פתוח?

לא ולא.

הערבות הבנקאית מהווה כיסוי פיננסי, למקרה של פשיטת רגל של הקבלן רח"ל. זאת ותו לא!

הערבות בנקאית לא ישמש ככיסוי בטיחותי על מחדלי הקבלן כאלו ואחרים. כמו כן יהווה הערבות בנקאית תירוץ לקבלן להקשיח עמדות בכל הקשור לאיחורי תשלום, גביית רבית, גביית הצמדת מדד. כאשר בצדקנות מעושה הוא יגיד לך, שהוא ממש לא רוצה לקחת ממך את התשלומים המוגזמים האלו, אבל מה אפשר לעשות, הרי הבנק דורש את זה ממני…

איזה בעיות נוספות יש בערבות בנקאית?

כאשר הבנק נותן ליווי פיננסי ומעניק ערבות בנקאית לפרויקט, הוא משעבד וממשכן את הפרויקט אליו. זאת אומרת, שהדירה שאתה קנית בעצם שייך במידה מסויימת לבנק שמלווה את הפרויקט.

ומה עושים? בשביל זה נולד המונח 'מכתב החרגה', דהיינו שעל כל תשלום שאתה מפקיד לחשבון הפרויקט, אתה זכאי לדרוש מהקבלן מסמך 'מכתב החרגה' חתומה ע"י הבנק. וזה בנוסף לערבות הבנקאית על הכסף. 

מומלץ לדרוש את מכתב ההחרגה. שבמקרה והפרויקט יגיע למימוש ח"ו ומחיר הדירה תעלה, אז תקבל את הכסף לפי ערך הדירה העדכנית (בהתאם להליכי הפשיטת רגל וכו'). ולא רק לפי הכסף שאתה שילמת, ושע"ז הבנק התערב לך.

בנקים למשכנתאות דורשים מכתב החרגה כתנאי מקדים לכל משכנתא שתרצה לקבל. [בנוסף לכך, בנקים למשכנתאות ידרשו 'הסבת ערבות' דהיינו שהערבות בנקאית על כסף המשכנתא יהיה על השם שלהם ולא על השם שלך].

כמו כן בתשלום האחרון ומסירת המפתח, יש לדרוש מסמך 'מכתב החרגה מלא'. שכתוב בה מפורש שבמקרה והבנק יממש את המשכנתא שלו על הפרויקט, היחידה שלך כבר לא קשור לבנק.

לפעמים הקבלן ידרוש עמלה על המסמך הזה, וזה עדיין שווה את מחיר העמלה. 

כאשר מנהלים את המשא ומתן מול הקבלן על הדירה מומלץ לדרוש פטור מלא מעמלות על קבלת מסמכים.

עדות של לקוח

"מומלץ מאוד וחובה על כל רוכש דירה, לפני שסוגר חוזה מול קבלן או מול כל גורם אחר. לקחת ליווי צמוד מקצועי כמו משה פוגל לאורך כל הדרך, לבל ינצלו לרעה את חוסר מודעות הלקוח, כמו רובם של רוכשי הדירות שלא מתמצאים בתחום. ואל  יאמר הלקוח "יש לי ערבות בנקאית אז אני מסודר".  כי ערבות בנקאית זה בסך הכל כיסוי אם וכאשר החברה פושטת רגל, אז הלקוח מכוסה ע"י הבנק.

אבל את הקומבינות שעושים הקבלנים על גב הלקוח שזה מסתכם לעיתים בעשרות אלפי שקלים ויותר, את זה רק משה פוגל יכול למנוע. תחסכו מעצמכם בזבוז כסף רב ועוגמת נפש לאין שיעור. לפני שהנכם חותמים חוזה, תתייעצו עם המומחה הנ"ל שעזר לי באופן אישי, והציל אותי מעוקץ גדול בשם "היושר והתמימות" וחסך לי כספים רבים והוצאות מיותרות".

גרשון.ק. ביתר

כתיבת תגובה

השוה

Update phone number

נא להזין מספר טלפון

עדכן טלפון